Team Zwaan in Costa Rica

Dag 17 Dos handige pikkies

Vandaag weer verder met als reisdoel: Nosara, een dorp aan de Pacific Oceaan op het schiereiland Nicoya. Na kort bezoek aan het postkantoor in Liberia (om een ansichtkaart voor Pa Zwaan af te geven) reden wij over prima wegen naar de stad Santa Cruz.

Via maps.me loodste Marjolijn ons hier snel doorheen en verder ging het richting Nosara. Achteraf bleek dit niet de beste weg te zijn, wantde weg werd steeds slechter en ook steiler, maar wel met prachtig uitzicht naar twee kanten! Onverharde wegen zijn hier vaak een combi van harde stenen/rotsen en zand of modder als het regent. Sommige stukken moest onze 4x4 zelfs in de lage gearing met sperdiff erop! Waanzinnig wat zo’n volbeladen Suzukietje nog kan in het terrein! Ineens begon het linksachter te bonken en shit: lekke band..

Er zat niets anders op dan de bagage uit te laden om bij de krik etc. te komen. Ruub (de 1e handige pik van vandaag) draaide in no time alle bouten los van reservewiel en lekke band en ik plaatste de krik. Binnen half uur reden we weer, nu nog voorzichtiger. In totaal hebben we zo 30 km afgelegd met een snelheid van 10-15km per uur, om alle kuilen en gaten in de weg te omzeilen.

Na circa 3 uur zweten kwam de zee in zicht en kwamen we weer op een gele weg. Helaas was deze weg ook onverhard en ook vol met kuilen. Toen we een piepklein dorpje binnenreden, Ostional, namen we eerst maar eens een bak koffie. Daarna was het niet ver meer naar Driftwood Glamping & Boutique Hotel, al moesten we nog wel een riviertje oversteken zonder brug!? wat moeiteloos ging. Even later waren we in Nosara, dat veel kleiner was dan we ons hadden voorgesteld en anders door de onverharde wegen, de vele begroeiing en kleine huisjes en bijna geen toerisme.

We hadden voor de komende 2 nachten een grote tent gehuurd, die ons werd getoond door eigenaresse. Best luxe van binnen met 2 grote bedden en 2 ventilatoren en stroom+ licht. We dropten onze spullen en gingen weer terug naar Nosara om de lekke band te laten fixen en wat inkopen te doen. Via tankstation hoorden we waar de autobanden-werkplaats was endaar aangekomen ging er al snel een “zeer handig pikkie” met onze band aan de slag! 15 minuten later reden wij weer. Deze reparatie kostte slechts 1.000 CR Colon (€1,60).

Wat rondgekeken in Nosara maar dat stelde weinig voor dus al vroeg neergestreken bij Pizza Lili. We namen pizzaformaat “mediana” maar kregen knotsgrote pizzas, die we ook niet helemaal op konden. Geen probleem: de rest mocht mee in een pizzadoos! Lunch voor morgen.

Terug op het tentenkamp, er staan hier 7 soortgelijke safaritenten, babbelden we nog even aan het barretje met het koks-team. Toen Marjolijn en ik in de tent kwamen, hadden Laura en Ruben al een flinke spin gevangen. En even later zat er aan de buitenkant van het horregaas een zwarte schorpioen van 10 cm vlak naast het bed van Ruben... Slaap lekker!

Marcel

Pizza Lili moet een goede club zijn ?. Goed dat het bandenproblemen snel en goedkoop verholpen kon worden. Wij hadden hier in Spanje ook twee nieuwe voorbanden nodig ? fantastische avonturen zo met ze’n alle geweldig om te lezen. Groetjes Marcel

Ineke

Mooi verhaal weer en goede samenwerking! Ik vroeg papa al of hij soms een kaart van jullie had ontvangen, we gaan er naar uitkijken. Ben benieuwd hoe lang hij erover doet.

Lily

Spannende tocht zo over al die hobbels en bobbels maar team Zwaan rules!!! xxx