Team Zwaan in Costa Rica

Dag 8 Hot en sticky

Vandaag natuurlijk weer vroeg op, zoals gebruikelijk is hier. Men doet dat, omdat het op Costa Rica om 18.00 uur donker wordt en anders de dag zo kort is. Prachtig weer vandaag in tegenstelling tot gisteren toen het veel regende.

Na een ontbijtje van rijst, bonen en ei trokken we de wandelboots aan en met voldoende water in de rugzak waren we om 7.00 uur klaar voor NP Corcovado. Gids Yendri ging voorop en al snel bleek zij veel van vogels te weten. Zij had zelfs meerdere boekjes bij zich om gespotte vogels verder toe te kunnen lichten. Brian vertelde ons veel over de flora onderweg, dus wij hadden eigenlijk 2 gidsen!

Het pad ging eerst over een riviertje en toen al snel steil omhoog het oerwoud in. Allemachtig, wat is dat zwaar lopen! Door de vele regen gisteren was het pad hier en daar spekglad en de luchtvochtigheid maakte dat je krachten snel afnamen. In no time waren onze shirts en broeken zeiknat van het zweet en plakte de hele zooi aan je lichaam. Pff, was dit nog leuk??!!

Maar de 4 Zwanen lieten zich natuurlijk niet kennen en bijna alle reserves aansprekend kwamen we boven bij een prachtig uitzichtpunt. We waren toen al vele malen gestopt om dieren te spotten of les te krijgen van Brian.

We zagen onderweg de volgende dieren: 3 van de 4 op Costa Rica voorkomende apensoorten t.w. de kapucijnaap, de slingeraap en het doodshoofdaapje.Verder 1 kleine, ongeveer 1 meter lange slang, volgens Brian ongevaarlijk. Ook vele vogels en ook toekans, al waren deze niet zo veelkleurig en diverse kleine hagedissen. Verder nog mooie vlinders en een helicopterlibelle.

Rond 12.00 uur waren we weer terug bij de B&B. Yendri schonk gelijk ijskoude drankjes in en daarna snel die natte zooi uit en douchen. Met je nog gloeiende kop onder de koude douche zou je bijna een acute hartstilstand opleveren maar dan geldt weer de slogan: “Wij zijn keihard”...

Daarna lekker gerelaxed op het mooie terrein rond de B&B. We kregen nog een coconut met een rietje om het sap te drinken. Hoe tropisch wil je het hebben!

Lily

Tropenteam! Goed bezig!!

Pauline.

Door tropisch bis lopen is inderdaad een hele ervaring. Warm, glibberig en vermoeiend, maar heel bijzonder.

De natuur inCosta Rica is prachtig. Dat blijkt ook uit jullie foto’s

Ik denk dat er weinig landen zijn waarin je in korte tijd zo veel bijzondere dieren kunnen zien. Een geweldige ervaring.De foto’s zien er bekend uit, vergelijkbaar met onze vakantie daar 5 jaar geleden. Hopelijk valt het mee met de regen. Hebben jullie ook luiaards gezien?

Pauline

Oh ik lees het nu. Inderdaad een luiaard gespot bij het ontbijt. Gaaf