Team Zwaan in Costa Rica

Dag 16 Medium roast

Na een zeer onrustige nacht stonden we om 6 uur op. We hadden nieuwe buren gekregen, vijf of zes jongemannen die wel tot 4 uur bleven feesten, rondlopen, hard praten en lachen. Heel irritant, omdat we steeds dachten dat het wel zou ophouden... Bij de receptie vertelde ze ons gelukkig dat ze vandaag weer zouden vertrekken.

Ondanks dat koffieplantages weinig voorkomen in Guanacaste, de provincie waar we nu zijn, waren we er gistermiddag per toeval toch eentje tegengekomen. Een relatief klein bedrijfje met vriendelijke mensen en hele lekkere koffie waar we ons toen inschreven voor een koffietour, die vanmorgen om 8 uur begon.

Met 2 Engelse dames kregen we een rondleiding van Tio Lio, de eigenaar. Een zeker vriendelijke, goed Engels sprekende man die er duidelijk plezier in had om ons van alles uit te leggen. Niet alleen over koffiebonen en koffie, maar ook over allerlei andere planten die bij de koffieplanten stonden om deze schaduw en extra voedingsstoffen te geven. Door deze extra bomen en planten kan Lio in dit gebied toch koffie maken terwijl de regio daar van nature niet heel geschikt voor is.

Hij had grote mangobomen staan en een aantal avocadoplanten die per seizoen zoveel vruchten opleveren dat hij ze zelfs weg moet gooien omdat het teveel is om op te eten, heel zonde! Ook leerde hij ons dat thee van organoblaadjes heel gezond was. Tijdens de wandeling door de plantage kregen we af en toe iets te proeven.

Terug bij de overdekte buitenruimte met keuken mochten we vier soorten bonen ‘ontdekken’: eerst ruiken en later proeven. Wat een duidelijk verschil tussen de verschillende bonen! Daarna mochten we empanada maken met een heerlijk bonenmengsel erin. Daarna kregen we nog uitleg over cacaobonen, die we nog moesten fijnmalen en daarna maakten ze daar chocolademelk van. En de mannen moesten nog aan de sugar cane pers draaien om daaruit heerlijke juice te maken. Tot slot kregen we nog te zien hoe de bonen gebrand werden. De tip die we kregen was om medium roast te drinken, dat is de perfecte balans tussen energie en smaak. Erg interessant allemaal!

We reden via de Walmart terug naar ons hotel en lunchten voor onze kamer. Daarna nog wat chillen, lezen en zwemmen. ‘s Avonds liepen we weer de Liberia in, eerst nog even naar de oudste kerk van heel Costa Rica, die helaas dicht was en daarna naar een steakhouse waar we op het terras prima gegeten hebben.

Jolanda Hofte

Interessant! Maar thee van organo of oregano? (Die -oregano- heb ik nl volop op het terras staan, dat ga ik dan zeker proberen en Maro je bent van harte uitgenodigd).

Marjolijn .

Volgens ons is het oregano. Helemaal top als je dat al op je balkon hebt. Ik kom graag een keer proeven.

jose van breukelen

wat een ongelooflijk spannende tocht en wat een lef hebben de 4 zwanen. Er waren tijdens jullie reis 2 films over CostaRica op tv, maar was net te laat om ze op te nemen. Achteraf niet nodig want jullie verhalen zijn nog kleurrijker dan een film! Nog fijne laatste dagen en marjolijn, vriendin is bezig met lijstje voor je schilderij, ze had alleen p.o een te groot lijstje meegenomen uit amsterdam. Komtin orde liefs van jose