Team Zwaan in Costa Rica

Dag 4 Pura vida

Weer vroeg op, al om 05.15 uur ging de wekker. We gingen vandaag met onze gids Verny een tocht per kano door het Nationale Park Tortuguero maken. Na ontvangst van een zwemvest stapten wij om de beurt in de boot, waar in totaal 8 personen in konden. Verny had 3 peddels en vroeg 2 vrijwilligers om af en toe (vooral als we tegen de stroom in voeren) mee te peddelen. Ruben offerde zich op voor dit “erebaantje” en al snel waren we in het tropisch regenwoud.

We zagen, soms van heel dichtbij, verschillende leguanen, 1 kaaiman, brulapen, black hawk, 1 luiaard, toekans en nog diverse andere vogels. Fantastisch! Verny trakteerde de hele groep op biologische bananen, die wat kleiner en zoeter zijn dan de veel grotere bananen die wij kennen. En later kregen we elk nog 2 schijven verse ananas. Heerlijk en ook wel erg fijn, nat we hadden behalve de bananen die we gisteren gekocht hadden, nog niets in onze maag.

Tegen het einde van de tocht begon het wat te miezeren. Na ruim 2 uur draaide onze gids de kano om en met nog enkele stops om dieren te spotten kwamen we om ca. 09.00 uur weer terug bij het dorpje. Iedereen had natuurlijk flinke trek na dit avontuur in de jungle, dus snel richting het ontbijt. Hiervoor hadden we nu alle tijd want de rest van de dag konden we het rustig aan doen. Bovendien ging steeds harder regenen, dus bleven we nog een hele tijd in het restaurant zitten omna te genieten van twee mooie excursies. Ruben deed dat in een van de hangmatten voor het restaurant. Pura vida!

Eerst nog even een tip. ‘s Middags hebben we heerlijk geluncht bij een leuk restaurantje in de hoofdstraat, waar drie dames heerlijk aan het kokkerellen waren. Het heet Restauant Donde Richard en is beslist een aanrader als je hier bent. Ze maakten er fantastische vruchtenshakesvan aardbeien, ananas, papaya of watermeloen. En ook het aardappelgerecht met verse takjes rozemarijn is een aanrader.

En tot slot nogeen beschrijving van onze “jungle lodge”:

Los Amigos junglehotel bevindt zich aan de rand van het dorpje Tortuguero en grenst direct aan het Nationale Park. Vanuit onze 2 kamers loop je zo een overdekte patio op en kijk je op het geboomte waar je allerlei vogels en ook de hier veel voorkomende brulapen van boom naar boom kunt zien slingeren.Bijzonder aan de huisjes hier is dat er geen ramen in zitten, alleen wat gaas.Hierdoor hoor je ook binnen (als je in bed ligt) alle oerwoudgeluiden heel goed.Geweldig!

Lily

Ik stel me al die dieren voor, wauw! Gaaf om ze in het wild tegen te komen!
Jullie zijn weer een goed team! xxx

Alice

Ik krijg associaties met Tarzan en Mowgli….wat 'n avontuur weer voor jullie!!
Geniet ze....