Team Zwaan in Costa Rica

Tips voor Namibië en Botswana

• Bedenk dat als je in onze zomer naar Namibië of Zimbabwe gaat, dat het daar winter is. Overdag is dat geen probleem, want als de zon schijnt, is het gauw tussen 20 en 30 graden. Maar zodra de zon ondergaat, koelt het snel af. Dan zijn een warme trui en broek erg fijn. Wij hebben een groot deel van onze overnachtingen in de daktenten geslapen. En dat was prima, want we hadden goede slaapzaken gekregen van de verhuur. Maar het koelt soms flink af en dan kan een extra fleecedeken wel lekker zijn. Of bedsokken…
  • Zoals je in ons filmpje over de wegen kunt zien, rijd je regelmatig op onverharde wegen. Gravel of zand, de kwaliteit kan nogal verschillen. Daarom is het wel handig om enige ervaring te hebben met het rijden op dat soort wegen en met een 4x4-auto. Vooral in het mulle zand raakten mensen wel eens vast met hun auto. En je krijgt wel een schep mee en grondplaten, maar voorkomen is beter dan genezen. Dus ons advies is: volg voordat je gaat een 4x4-cursus. Dat geeft je een stuk meer zelfvertrouwen als je auto door de rillen van het zand wordt ‘gestuurd’.
  • We hadden de tip gekregen om alle bagage in stofvrije tassen in te pakken. Uiteindelijk hebben we sporttassen meegenomen en één harde koffer. In de sporttassen hadden we de kleding nog extra in plastic zakken en vuilniszakken verpakt. Dat vonden we achteraf vooral lastig omdat het soms niet meeviel om bepaalde kleding te vinden. In de achterbak kwam wel stof als we reden over de onverharde wegen en dat was heel fijn stof, maar het was niet zo dat er stof in onze dichtgeritste sporttassen kwam. Dus wij vonden het toch niet echt nodig om extra plastic tassen te gebruiken en zeker geen speciale stofvrije tassen omdat het eigenlijk wel meeviel met het stof.
  • Uiteindelijk zijn wij in vier verschillende landen geweest. We hebben van tevoren geen vreemde valuta in Nederland gekocht.
    Op het vliegveld van Windhoek konden we meteen pinnen en daarna waren er ATM’s genoeg om weer cash Namibische Dollars op te nemen. We hebben ook regelmatig met onze bankpas betaald of met onze Mastercard. Dat ging prima. In Namibië kun je ook met Zuid-Afrikaanse Rand betalen of soms krijg je dat terug als wisselgeld
    In Botswana hebben we meteen gepind toen we in Kasane kwamen. Bij de supermarkt zat ook een bank met een ATM, waar we Pula’s konden pinnen
    Voor het tripje naar de Victoria Falls hadden we wel gelezen dat het handig was om US dollars te hebben. Maar die hebben we niet meegenomen. Wel extra euro’s. Daarmee konden we de visa aan de grens betalen, die 30 US dollar of 30 euro per persoon kostten en die we contant moesten betalen. De toegang voor de Victoria Falls zelf hebben we met de creditcard betaald.
    En in Kaapstad hebben we ook weer op het vliegveld Zuid-Afrikaanse Rand gepind en later nog in de stad.
  • Handig om te weten is ook dat je bij een grensovergang eerst bij Immigration een stempel moet halen dat je het ene land uitgaat. Dan rijd je een paar honderd meter verder en haal je bij de grenspost van het andere land stempels dat je binnenkomt. Bij de grens van Botswana moesten we de auto invoeren vanuit Namibië. Uiteraard weer bij een ander loket en tegen betaling van een aantal Pula’s. Gelukkig konden we die met de creditcard betalen. Bovendien moet je als je Botswana ingaat, met de auto en met je schoenen door desinfecterend water. Tja, zo heeft elk land zijn eigen gewoonten.
    Voor ons stripje naar Zimbabwe gingen we met een busje van de camping, om te voorkomen dat we onze auto nog een keer extra moesten invoeren en uitvoeren.
  • Supermarkten zijn in deze landen prima zeker in de grotere steden. Ruim assortiment en ook veel verse producten. Alleen onderweg in kleinere nederzettingen vaak in de buurt van een benzinestation is het assortiment duidelijk minder groot.
  • Bij de kampeerplaatsen van Nationaal Park Etosha in Namibië was altijd een winkel en ook een restaurant. Maar de kampeerplaatsen in de Nationale Parken Chobe en Moremi in Botswana waren heel basic en daar was behalve een toiletgebouw en een vuurplaats verder niets. Alleen in Savuti was wel een kleine Tuckshop, maar daar kon je geen verse producten kopen. Het reisbureau had ons hiervoor ook gewaarschuwd, maar na de ervaringen in Namibië kon je het je bijna niet voorstellen. Maar niets is echt niets…
  • Tot slot, als je van plan bent om op avontuur te gaan in deze landen, dan adviseren wij je om eens op de website van selfdrive4x4.com te kijken. Daar hebben wij onze vakantie geboekt bij Hans en Marco en daarover zijn wij heel tevreden. Een echte aanrader!