Team Zwaan in Costa Rica

Dag 24: Next stop: Cape Town

Iets voor vijven liep ik met 2 tassen het buitenterrein van Vondelhof Guesthouse op en zag meteen de lichten van de taxi, die al voor het toegangsgebouw stond. Al snel zaten wij met al onze bagage in het taxibusje en reden we naar Hosea Kutako International Airport. De chauffeur zette ons vlakbij de ingang van de centrale hal af en het leek wel afgesproken werk, daar stond al een kruier klaar om onze tassen op te laden op een karretje, dat hij meteen ongevraagd naar de incheckbalie duwde.

Na ook deze man weer een fooitje te hebben gegeven, was ons Namibische geld echt op.Wij checkten ons in en tot onze verbazing vroeg de medewerker of we een "windowseat" wilden... niet wetende dat we er alle 4 een zouden krijgen.We vulden weer de bekende Immigrationformulieren in en aten nog wat van ons lunchpakket, dat wij hadden meegekregen van het guesthouse. Toen gingen we maar verder door de douane en na een korte wachttijd mochten we naar het vliegtuig lopen, want hier werken ze niet met bussen of laadslurf.

Twee uurtjes later geland op CPT Airport. Helaas was het weer hier heel wat minder dan in Namibië: gewoon fris! Slechts 14 graden en bewolkt. Beetje balen, want wij hadden het plan hier lekker naar het strand te gaan en vooral te relaxen.

Eenmaal buiten regelde ik een illegale taxi (zijn natuurlijk goedkoper dan de officiële), die ons voor 280 Rand naar Signal Hill Lodge bracht. Ik had eerst aan een local gevraagd wat ongeveer de prijs moest zijn naar centrum van Kaapstad. In een heel oud Toyotaatje bracht de beste man ons naar ons adres, nadat we eerst moesten gaan tanken en hem alvast dit bedrag moesten geven als voorschot op het eindbedrag. Deze beste man uit Lesotho had blijkbaar geen cent op zak!?

Het hotel ligt vrij hoog tegen de heuvel Signal Hill in de wijk Bo-Kaap. Vanaf het terras, de ontbijtzaal en de lobby heb je prachtig uitzicht op Cape Town. Na ons gesetteld te hebben op de kamers, liepen we de steile straat af richting de stad, waar wij na wat fotomomentjes neerstreken bij een eetcafé inpandig bij een BMW motorzaak, een bedrijvencombi die hier wel vaker voorkomt. Het eten was prima, Marjolijn en ik aten hier voor het eerst "Butternutsoep", leek wat op pompoensoep.

De rest van de middag slenterden wij lekker door "The Waterfront", een prachtig winkelcentrum in de haven. Hier is ook het Robben Island Museum, waar we morgen moeten zijn omdat hier de boten vertrekken voor de excursie naar Robben eiland.

Het was al donker toen we terugliepen naar het hotel, iets wat ons behoorlijk was afgeraden vanwege criminaliteit... Geen problemen gehad wel een stevige klim omhoog! Het viel wel op hoeveel mensen bedelden en ook op straat sliepen, dus we konden ons de bezorgdheid van de hoteleigenaar wel voorstellen. Alweer een dag om, morgen hopelijk wat beter weer want we vonden het maar koud in vergelijking met Namibië.

Jaap

Lily

Ik wandel even mee door Capetown!
Romy woont nu in Bokaap!
Oud-en nieuw met zijn allen daar vieren?

Marjolijn .

Gaaf, dat Romy daar nu woont!
Fijn plan om oud en nieuw daar te vieren ??? ??