Team Zwaan in Costa Rica

Dag 22: Hakuna Mutata

Half 8, ja echt uitslapen deze keer, zaten wij aan een stevig ontbijt in het restaurantje van Discovery B&B. René (eigenaar) stond zelf achter de koekenpan en maakte voor ons scrambled eggs en omeletten met spek. Even later kwam het goede bericht, dat we toch de vlucht over de Okavango Delta konden maken! Geweldig! Ook de prijs was beter dan we eerder hadden gehoord, dus we regelden meteen gelijk dat wij om 10.30 uur zouden vliegen met een 6 persoons propellorvliegtuigje.

Rond 9 uur namen wij afscheid van René en Marije en reden wij eerst naar de bank om contant geld te halen, daarna even langs de pomp om de banden weer op spanning te brengen. Toen was het al tijd om ons te melden bij Kavango Air Scenic Flights op de luchthaven van Maun. Na wat formaliteiten, werden wij met een busje naar het vliegtuigje gebracht, waar piloot Ian ons al opwachtte. Instappen maar en binnen notime zaten we in de lucht.

Onwijs wat een ervaring om nu de delta, waar we met de auto doorheen waren gereden van bovenaf te zien! Inmens groot allemaal. Ruben zat naast de piloot en genoot volop van wat we allemaal zagen: olifanten, nijlpaarden, giraffen en een neushoorn. Na de beloofde 50 minuten landden we weer en werd er wel even nagepraat over deze "ones in a liftetime experience"!

Daarna moesten we weer door, want onze volgende verblijfplaats was nog 310 km verder. Nadat wij het drukke Maun achter ons hadden gelaten, drukte ik het gas maar eens lekker in (wat een genot dat asfalt na dagen zand, stenen en kuilen) totdat een agent ons staande hield...Ik zag zijn camera al staan en ook de Botswana policecar.

Fuck, now we're screwed! De agent liet mij een filmpje zien van onze aanstormende auto en de gemeten snelheid was 79 ipv de toegestane 60 km/u. Ik moest mij melden bij de boss van deze controlepost, die mij meedeelde dat dit 408 Pula ging kosten. Omdat wij al op weg naar Namibië waren en weinig Pula's meer hadden zei ik dat we zoveel niet meer hadden. Er bleek wel ruimte voor onderhandeling, dus wij schraapten ons laatste Botswanese geld bij elkaar (200 Pula) en hiermee ging de politieman akkoord. Vervolgens schreef hij 2 A4 bladen vol en 20 minuten later reden we weer.

Onderweg naar Ganzhi zagen we nog 2 struisvogels met kleintjes. Verder nog twee keer moeten stoppen voor roadblocks, waarbij ze in je fridge willen kijken of je geen vlees transporteert, wat hier tussen de districten verboden is. Aangekomen bij Thakadu Safari Camp kregen wij snel twee luxe glamping tenten toegewezen, weer eens wat anders dan een tent op het autodak.

Jaap

Lily

Balen die bekeuring maar ook dat moet je gewoon een keer meemaken om het avontuur nog spannender te maken! Gelukkig weer goed afgelopen allemaal en nu glamperen!