Team Zwaan in Costa Rica

Dag 19: Shake it baby

Verder ging onze reis naar Khwai River. We kwamen opnieuw langs Leopard Rock en reden er weer een rondje omheen. Helaas, geen luipaarden. Verder dan maar over de zandwegen. Af en toe zagen we wat hertjes, olifanten of giraffen. Door de kuilen en sporen in de weg schoten we maar langzaam op. We wiebelden heel wat af in de cabine. Het leek wel of we meededen aan Dakar of aan een andere ralley. Dan zie je de inzittenden van de auto ook zo heen en weer hobbelen.

Het einddoel van vandaag stond niet zo duidelijk in onze Garmin. En eigenlijk wilde Jaap wel een lekkere lunch en geen droog brood. Dus we reden eerst richting de lodges van Khwai River in de hoop dat we daar iets konden eten. Op een gegeven moment kwamen we bij een rivier van zo'n 15 meter breed. De weg aan onze kant stopte daar en ging aan de overkant weer verder. Wat nu? Jaap was onverschrokken en stuurde onze 4x4 er zo doorheen. Het water klotste over onze motorkap, maar gelukkig kwamen we veilig en droog aan de overkant. Wauw! Best heftig...

We reden verder en ik vroeg aan een local hoe we bij de lodges konden komen. Hij legde het geduldig uit, maar toen zag zijn vrouw onze daktenten op de auto. Ze vroeg of we niet naar de campsite moesten. Ik legde uit dat we bij de lodges iets wilden eten. Ze raadden af om er heen te gaan, omdat je voor maaltijden altijd moet reserveren, ze heel duur zijn en de campsite precies de andere kant op was. Nogmaals kreeg ik een duidelijke routebeschrijving, dit keer naar de campsite.

We reden verder, stopten bij een questhouse en kregen een kop koffie van de vriendelijke manager van Bushways Lodges. Zij bevestigde dat je voor lunch of diner altijd moet reserveren. Verderop in het dorp haalden we nog wat levensmiddelen en toen verder naar de brug die gemaakt was van boomstammen, bij elkaar gehouden door wat ijzerdraad...Er paste precies één auto over heen. Aan de overkant was onze campsite.

We kregen een mooie plek met uitzicht op de brug en op de rivier. Ruben zag al meteen een krokodil voorbij zwemmen en even later zag Laura verschillende nijlpaarden. Vanaf de brug heeft Jaap een aantal mooie foto's gemaakt ook een waar een nijlpaard zijn bek helemaal opensperde. Laura en ik Iiepen eerder terug naar onze plek en werden daar ineens verrast door een olifant die ronddwaalde over de campsite en wat bladeren van de bomen at. Toen hij dichterbij kwam, gingen Laura en ik in de auto zitten. Hij liep rakelings langs, maar passeerde gelukkig zonder schade aan te richten aan onze auto. Dan ondervind je toch even aan den levende lijve dat je midden in de wildernis zit...

Een jongeman verleidde ons om hout te kopen voor een kampvuur. Omdat we zo dicht bij de rivier zaten en de dieren onze plek misschien wel als waadplek gebruikten, leek het ons wel prettig om ook een kampvuur te hebben. Dat was een goede zet, we hebben er nog een hele tijd lekker bij gezeten zonder wilde dieren.

Groetjes Laura en Marjolijn

Lily

Wat een avontuur die olifant! Het is geen saaie reis hè? Ik vind jullie hartstikke stoer met zijn viertjes! Lekker vuurtje zo bij de rivier!