Team Zwaan in Costa Rica

Dag 17: Eliphantastic?!

Vandaag relaxte start want we hoefden maar 60 km af te leggen. Reisdoel was het beroemde Chobe National Park waar de grootste olifantenpopulatie, van ongeveer 120.000 stuks, ter wereld te vinden is. De ingang aan de noordkant van dit uitgestrekte park grenst aan Angola en ligt net buiten de stad Kasane. Eerst hebben we hier nog inkopen gedaan voor 4 dagen. In Chobe NP en Moremi NP, waar wij aansluitend naartoe gaan is niets te krijgen. Ook de butagasflessen hebben we laten vullen en natuurlijk de dieseltanks van onze 4x4.

Pas rond half 1 reden we Kasane uit en even later stonden we al bij de gate van het park, waar wij de permit voor 4 dagen moesten halen. Ruben en ik lieten de bandenspanning weer teruglopen naar 1.8 bar want nu gingen we echt terreinrijden! Al snel bleek dat de wegen in het park echte "tracks" zijn, dus diepe geulen en kuilen en soms rotsige stukken. Goed opletten, alleen al door het vele wild! Want we zagen keer op keer nieuwe kuddes olifanten, daarnaast veel giraffen en ook waterbuffels.

Heel bijzonder en met veel mazzel zagen we ook 2 leeuwinnen en 2 krokodillen. Ook meermalen groepen van wel 10 nijlpaarden, die lekker lagen te luieren. Terwijl wij onze aandacht volledig richtten op de groep nijlpaarden kwam aan de andere kant van de weg een olifant uit het bos stormen. Het was ons meteen duidelijk dat deze olifant niet blij was om ons te zien. Veel getetter, gestamp en flapperende oren. We gingen direct in de achteruit en moesten wel 300 meter terugrijden om aan deze boze olifanten te kunnen ontsnappen. Pff, dat was toch even schrikken!

Ook op de rest van onze weg richting de camping kwamen we veel dieren tegen. We filmden en fotografeerden weer als gekken en daardoor verstreek de tijd heel snel, want elke keer als je weer nieuw "wildfife" ziet, stop je toch weer, want het blijft zo mooi! Tevens blijkt dat 60 km in Botswana toch iets heel anders is dan in Holland, even opschieten is er niet bij want in het park mag je max 40 km/u.

We kwamen dus weer vrij laat aan bij en meldden ons bij de receptie van de Ihaha Riverfront Campsite om ongeveer kwart voor 5. We waren snel ingecheckt en kregen een plek aan de rivier toegewezen. Na even wat rondkijken, begonnen wij ons kampement weer te maken, waarbij een van de medewerkers ons hielp om snel vuur te maken voor de barbeque. Bijna iedere plek op een camping in zuidelijk Afrika heeft een zogenaamde "Braaiplaats". Hierop bakte Laura spiezen met kip en paprika, worstjes en maïskolven... En in een race tegen de tijd, het werd immers tussen 6 en 7 uur donker, propten wij alles naar binnen. We praatten nog even na bij het vuur over alles wat we die dag weer hadden gezien en meegemaakt. En volgens het advies van de receptioniste doken wij vlak na sunset de slaapzakken in.

Jaap

Sylvia

Ha, daar zijn jullie weer. We hadden jullie een paar dagen gemist. Veel olifanten dus. Hebben jullie ze geteld?

Jolanda Hofte

Oh man, die aanvallen van de olifanten, daar kan ik nog over dromen soms, doodeng!!! En 300 m achteruit op een hobbelige zandweg.... niet grappig!!!

Lily

Ik zie het allemaal voor me! Heerlijk zo'n barbecue van Laura. Wel vroeg slapen steeds! Hopelijk moeten jullie 's nachts niet eruit om te plassen...lijkt me spannend in het pikdonker!