Team Zwaan in Costa Rica

Dag 9: Kai ajos

We stonden weer tijdig op, want op het programma stond: "op tijd vertrekken". Het was een flinke reis naar Etosha en we wilden daarvoor nog naar het Damara Living Museum. Dat ging om 8 uur open en even na achten stonden we voor de grote stenen, waar tussen de ingang naar het openluchtmuseum was. We werden verwelkomd door 2 Damara meisjes.

Een van hen begeleidde ons en vertelde van alles over het leven in de Damara stam. We kregen uitleg over de taal, moesten zelf ook de woorden voor "hallo" en "tot ziens" leren zeggen, heel lastig met 4 klikklanken. Daarna leerden wij van alles over kruiden met medicinale werking, over het smeden van gereedschap en over een spel. Jaap mocht met stokjes vuur maken en we zagen de vrouwen die allerlei souvenirs maakten. Ons bezoek werd afgesloten met zang en dans van alle bewoners. Het was een bijzondere ervaring!

Hierna ging de reis over gravelwegen naar Chorixas. Ik testte voor het eerst de zuignap van de GoPro. Het filmen ging prima. Ik kon het apparaat besturen met mijn telefoon. Helaas vloog de zuignap er bij een diepe dip af en dat was voor dat moment even het einde van dit avontuur. Later meer!

We reden verder door het wisselende landschap. In Chorixas was de weg weer van asfalt. We stopten bij het servicestation om te tanken, waar heel veel locals rondhingen die ons iets wilden verkopen. Daarom reden we naar een luxe resort voor een lichte lunch. Nog even geld pinnen en naar de supermarkt en verder naar Outjo.

In Outjo aten we nog een boterham in het parkje voor het gemeentehuis. De laatste 140 kilometers naar de gate van het park waren over een rechte weg, waar wij rond 16:00 aankwamen bij Anderson Gate. Hier kregen wij onze permit voor 3 dagen Etosha en verder ging het weer richting Okaukuejocampsite.

Gelijk na entree in het park zagen wij al een groep van 9 giraffen aan de linker kant van de weg. Prachtige om die statige dieren zo dichtbij te zien! En daarna spotte Laura nog een hele troep olifanten aan de rechterkant van de weg. Eerst waren ze nog best ver, maar langzaam kwamen ze dichterbij en uiteindelijk staken ze voor ons de weg over! Vele foto's en veel video-opnamen verder vervolgden wij onze rit naar de campsite. Aanmelden ging heel snel en daarna maakten wij weer ons kamp.

We kookten ons maaltje en ondertussen liepen Jaap en Laura al naar de waterhole bij de campsite, waar in het avondzonnetje nog heel veel olifanten te zien waren. Na het eten gingen we met z' n vieren kijken en zagen niet alleen olifanten, maar ook vier neushoorns. Wauw, echt gaaf om ze zo goed te kunnen zien.

Jaap & Marjolijn

Gerda

Dat lijkt mij heel gaaf om van zo dichtbij de dieren in het wild te zien!

Anton

Gaaf jongens, niets mooier dan olifanten, giraffen en ander groot wild van dichtbij mogen beleven

Lily

Wauw! Wat hebben jullie al veel dieren gezien! Heel bijzonder! En fijn dat alles zo voorspoedig verloopt! Geniet maar heerlijk verder! xxxxx